Artykuły

Jakie właściwości drzemią w cynamonie?

Jakie właściwości drzemią w cynamonie?

Ostatnio byłam w Szwecji, a tam na każdym kroku sprzedają bułeczki cynamonowe, mój chłopak je uwielbia. Szczególnie do kawy.
Ja z kolei bardzo lubię podpiekać jabłka z cynamonem, on wydobywa taki słodki smak z owocu.

Jakie zatem zdrowotne właściwości drzemią w cynamonie? Przeczytajcie dzisiejszy post na blogu.

Cynamon pokarm bogów

Aby zgłębić tajemnice cynamonu, zacznijmy od początku:


Cynamon to jedna z najczęściej wykorzystywanych przypraw w naszej kuchni. Kojarzy się ona przede wszystkim ze świętami bożonarodzeniowymi i przetworami jabłkowymi. W cynamonie drzemie nie tylko moc aromatów, ale również właściwości prozdrowotnych. Stosując tę przyprawę na co dzień, można skutecznie wzmocnić swoje zdrowie i ustrzec się przed wieloma chorobami.


Cynamon pozyskuje się z kory cynamonowca. Do najbardziej popularnych należą trzy jego gatunki, do których zalicza się: cynamonowiec cejloński (Cinnamomum zeylanicum), cynamonowiec chiński (Cinnamomum cassia, syn. C. aromaticum) oraz cynamonowiec kamforowy (Cinnamomum camphora). W starożytności używany był przez Greków, Rzymian i Egipcjan. Wierzyli oni, że cynamon jest pokarmem bogów, wzmacniającym ciało i pełniącym funkcję amuletu chroniącego przed chorobami.

Ponadto olejek używany był do okadzania domów w celu wypędzania duchów oraz do balsamowania ciał. W celach leczniczych stosowany był jako panaceum na przeziębienia, bóle mięśni i stawów, bóle menstruacyjne czy problemy trawienne. Tak naprawdę cynamon pomaga w wielu tych schorzeniach po dziś dzień, tylko nie zdajemy sobie z tego sprawę.

Cynamon – jak wpływa na zdrowie?

Cynamon jest przyprawą stosunkowo dobrze przebadaną. Dotychczas naukowcy przeprowadzili wiele doświadczeń dotyczących wpływu cynamonu na zdrowie człowieka. Co na ich podstawie zaobserwowali? O tym dowiesz się z dalszej części tego artykułu.

                                                                       Cynamon dobrze sobie radzi z cholesterolem.

W 2013 roku na łamach renomowanego czasopisma Annals of Family Medicine opublikowano wyniki analizy wielu badań naukowych, które jednoznacznie pokazały, że spożywanie cynamonu wiąże się z bardzo znaczącą poprawą profilu lipidowego krwi. Badacze zauważyli, że u osób, którym podawano cynamon, nastąpiło obniżenie stężenia:
• Cholesterolu całkowitego (średnio o 15,6 mg/dl)
• „Złego” cholesterolu LDL (średnio o 9,4 mg/dl)
• Triglicerydów (średnio o 29,6 mg/dl).

Stąd, jeżeli zmagasz się z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi, to warto, abyś regularnie sięgał po cynamon. Należy w tym miejscu dodać, że obniżenie stężenia cholesterolu może być pomocne w zmniejszeniu ryzyka rozwoju miażdżycy.

                                                                          Cynamon ma działanie przeciwzapalne.

Aktualny stan wiedzy pokazuje, że stosowanie cynamonu może prowadzić do obniżenia poziomu cząsteczek prozapalnych w naszym ustroju, takich jak: białko C-reaktywne (CRP) i czynnik martwicy nowotworu alfa (TNF-alfa). Takie działanie odnotowano w przypadku osób cierpiących na reumatoidalne zapalenie stawów (RZS). Stąd autorzy badań sugerują, że cynamon może zmniejszać stan zapalny właśnie u tych osób. I poprzez ten mechanizm może on prawdopodobnie zmniejszać aktywność wspomnianej choroby.

                                                                               Cynamon a poziom cukru we krwi.

Gdy mowa o cynamonie to nie sposób nie wspomnieć o jego właściwościach hipoglikemicznych, czyli obniżających stężenie glukozy we krwi. W wielu badaniach naukowych dowiedziono, że regularne spożywanie cynamonu może być pomocne w regulowaniu poziomu cukru we krwi. Dodatkowo autorzy badań zauważyli, że cynamon może powodować obniżenie stężenia hemoglobiny glikowanej, która jest ważnym wskaźnikiem wyrównania cukrzycy. Dlatego też, jeżeli cierpisz na cukrzycę typu 2 lub zmagasz się z podwyższonym stężeniem glukozy we krwi, to sięgnięcie po cynamon może być dobrym rozwiązaniem.

                                                                            Cynamon na bóle menstruacyjne.


W jednym z badań naukowych zauważono, że kobiety, które stosowały cynamon w formie suplementów diety, odnotowały poprawę w zakresie złagodzenia nasilenia i skrócenia czasu trwania bólów towarzyszących miesiączce. Choć w tym miejscu trzeba zaznaczyć, że skuteczność takiego działania nie została sprawdzona w innych doświadczeniach, stąd obecnie nie można jednoznacznie potwierdzić wspomnianych właściwości.

Cynamon nie jest dla wszystkich

Pomimo tak wielu korzystnych właściwości cynamonu, nie jest on jednak dobry dla wszystkich. Nie jest on polecany osobom chorującym na kamicę wątrobową oraz osobom z zaburzeniami w obrębie woreczka żółciowego. Jest to spowodowane obecnością eugenolu, który może zmieniać właściwości żółci mającej wpływ na trawienie tłuszczy.

Ponadto, cynamon zaliczany jest do alergenów pokarmowych oraz kontaktowych. Stosowanie go przez osoby mające alergię może wywołać zmiany atopowe w okolicach ust, w dziąsłach, a także na dłoniach.

Pamiętaj,  pomimo szerokich leczniczych zastosowań cynamonu, lepszą opcją wydaje się jego dodatek do dań czy wypieków, niż codzienne wyjadanie go łyżeczkami 😉

Literatura

  1. Jaafarpour M. i wsp.: Comparative effect of cinnamon and Ibuprofen for treatment of primary dysmenorrhea: a randomized double-blind clinical trial. J Clin Diagn Res., 2015, 9, 4.
  2. Shishehbor F. i wsp.: Cinnamon Consumption Improves Clinical Symptoms and Inflammatory Markers in Women With Rheumatoid Arthritis. J Am Coll Nutr., 2018, 1-6.
  3. Allen RW. i wsp.: Cinnamon use in type 2 diabetes: an updated systematic review and meta-analysis. Ann Farm Med., 2013, 11, 5, 452-459.
  4. Davis PA. i wsp.: Cinnamon intake lowers fasting blood glucose: meta-analysis. J Med Food., 2011, 14, 9, 884-889.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.