Artykuły

W jaki sposób kurkuma wpływa na nasze zdrowie?

Kurkuma jest nieodłącznym elementem naszego zestawu przypraw kuchennych, dodajemy ją do zupy dyniowej, do duszonych warzyw. Należy pamiętać, aby zawsze dodając kurkumę dodać również trochę pieprzu, to on uaktywnia to prozdrowotne działanie kurkumy.

Mikstura na przeziębienie z kurkumą

Kiedy czuję, że łapie mnie przeziębienie, lub zaczyna mi kiełkować opryszczka, przemokłam, lub mnie przewiało, robię sobie napój z kurkumą:

I tak piję wieczorem i rano przez kilka dni. Gwarantuje, że postawi Cię to na nogi.

sok z malin z kurkumą na przeziębienie

A teraz trochę teorii i mądrych słów o kurkumie

Kurkuma (Curcuma longa) to jedna z najpopularniejszych przypraw na świecie. Surowcem zielarskim wykorzystywanym nie tylko w kuchni, ale i w lecznictwie jest jej korzeń. Aktualny stan wiedzy pokazuje, że regularne spożywanie kurkumy wiąże się z wieloma korzyściami zdrowotnymi. Jeżeli zastanawiasz się, w jaki sposób kurkuma wpływa na nasze zdrowie, to zapraszamy do zapoznania się z niniejszym artykułem.

Kurkuma – skład chemiczny

Najważniejszymi związkami chemicznymi obecnymi w korzeniu kurkumy są kurkuminoidy. Ich najbardziej znanym przedstawicielem jest kurkumina. Jest to składnik charakteryzujący się żółto-pomarańczową barwą.

Z tego też względu kurkumina jest stosowana jako dodatek do żywności – barwnik. Na etykietach produktów spożywczych występuje pod numerem E100. To właśnie wspomniana kurkumina w dużej mierze odpowiada za właściwości prozdrowotne kurkumy.

Kurkuma – właściwości prozdrowotne

Do dziś opublikowano wiele badań naukowych, w których analizowano wpływ spożywania kurkumy i kurkuminy na zdrowie człowieka. W dalszej części tego tekstu przedstawiliśmy najlepiej zbadane i potwierdzone kierunki działania wspomnianej przyprawy.

Badania na przełomie dziesięcioleci wykazały prozdrowotne właściwości kurkumy. Oto główne z nich:

• Zwalcza stany zapalne. Kurkumina jest jednym z najsilniejszych związków przeciwutleniających o działaniu przeciwzapalnym, przeciwwirusowym, przeciwbakteryjnym, i oczyszczającym. Pomaga zwalczać stres oksydacyjny, neutralizując wolne rodniki.

• Kurkuma odgrywa ważną rolę w trawieniu pokarmu. Ze względu na właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne może przyczynić się do zdrowego trawienia.

• Pomaga w leczeniu zapalenia stawów. Kurkuma może zmniejszyć ból i pomóc pacjentom odzyskać mobilność, walcząc ze stanem zapalnym w organizmie. Dzięki swoim właściwościom wzmacnia układ krwionośny i stymuluje układ odpornościowy.

• Obniża ryzyko chorób serca. Według przeglądu z 2017 roku przeciwutleniacze i związki przeciwzapalne kurkuminy mogą pomóc w ochronie przed niektórymi chorobami serca, w tym kardiomiopatią cukrzycową (choroba mięśnia sercowego), arytmią (nieregularne bicie serca) i innymi.

• Poprawia funkcjonowanie mózgu. Kurkuma może odwrócić skutki pogorszenia funkcji poznawczych związanych z wiekiem poprzez zwiększenie funkcji i produkcji hormonów.

• Wspomaga leczenie depresji. Metaanaliza 10 badań dotyczących kurkuminy i depresji opublikowanych w 2019 roku sugeruje, że składnik ten może złagodzić objawy lęku i depresji.

• Zapobiega chorobie Alzheimera. Wykazano, że kurkuma pomaga w leczeniu choroby Alzheimera poprzez usuwanie tzw. blaszek amyloidowych. Odbywa się to poprzez poprawę wchłaniania blaszek przez makrofagi.

Właściwości hipoglikemiczne kurkumy

Kurkumie przypisuje się działanie obniżające stężenie glukozy we krwi. Dlatego też może być ona ważnym składnikiem diety dla osób zmagających się z insulinoopornością i cukrzycą typu 2. W 2018 roku na łamach renomowanego czasopisma Pharmacological Research naukowcy opublikowali wyniki obszernego opracowania, w którym jednoznacznie potwierdzili właściwości hipoglikemiczne kurkuminy.

Autorzy pracy odnotowali, że spożywanie kurkuminy może powodować obniżenie stężenia glukozy we krwi na poziomie ok. 8,9 mg/dl. Co więcej zauważono, że związek ten wykazuje zdolność do delikatnej redukcji poziomu hemoglobiny glikowanej. Niektóre wyniki badań wskazują też, że kurkumina może powodować obniżenie wartości wskaźnika insulinooporności (HOMA-IR)

Obniżanie poziomu cholesterolu

Kurkumina to związek o dobrze udokumentowanych właściwościach poprawiających profil lipidowy krwi. Dowiedziono, że stosowanie kurkuminy może skutkować korzystnym obniżeniem stężenia cholesterolu całkowitego, „złego” cholesterolu LDL i triglicerydów we krwi.

Wspomaganie zdrowia osób z chorobami układu pokarmowego

Aktualny stan wiedzy pokazuje, że spożywanie kurkuminy może łagodzić objawy wrzodziejącego zapalenia jelita grubego (WZJG). Dodatkowo naukowcy sugerują, że kurkumina zmniejsza nasilenie objawów związanych z wrzodami żołądka takimi, jak niestrawność i bóle brzucha.

Działanie przeciwzapalne

W wielu przeprowadzonych badaniach udowodniono, że kurkumina działa przeciwzapalnie i w efekcie może redukować stany zapalne w organizmie człowieka. Przyczynia się ona do obniżenia stężenia cząsteczek prozapalnych, w tym białka C-reaktywnego (CRP) i interleukiny 6. Właściwości przeciwzapalne kurkuminy mogą być szczególnie przydatne dla osób zmagających się z chorobą zwyrodnieniową stawów. Naukowcy zauważyli, że stosowanie tego składnika łagodzi ból u wspomnianych osób.

Poza wartościową kurkuminą, kurkuma jest niezwykle bogatym źródłem witamin i składników mineralnych. Suszone i zmielone kłącze kurkumy zawiera witaminy z grupy B, takie jak: tiamina, ryboflawina, niacyna, kwas foliowy i witamina B6. Ponadto dodając kurkumę do potraw, dostarczamy organizmowi witamin E i K. Składniki mineralne, które wchodzą w skład kurkumy to wapń, żelazo, magnez, potas, fosfor, sód i cynk.

Mam nadzieję, ze Was przekonałam i także u Was kurkuma zagości na stałe w kuchni.

Literatura:

  1. Bannuru RR. i wsp.: Efficacy of curcumin and Boswellia for knee osteoarthritis: Systematic review and meta-analysis. Semin Arthritis Rheum., 2018, 48, 3, 416-429.
  2. Lang A. i wsp.: Curcumin in Combination With Mesalamine Induces Remission in Patients With Mild-to-Moderate Ulcerative Colitis in a Randomized Controlled Trial. Clin Gastroenterol Hepatol., 2015, 13, 8, 1444-1449.
  3. Ng QX. i wsp.: A Meta-Analysis of the Clinical Use of Curcumin for Irritable Bowel Syndrome (IBS). J Clin Med., 2018, 7, 10, 298.
  4. Tabrizi R. i wsp.: The effects of curcumin-containing supplements on biomarkers of inflammation and oxidative stress: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Phytother Res., 2019, 33, 2, 253-262.
  5. de Melo IS. i wsp.: Curcumin or combined curcuminoids are effective in lowering the fasting blood glucose concentrations of individuals with dysglycemia: Systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Pharmacol Res., 2018, 128, 137-144.
  6. Qin S. i wsp.: Efficacy and safety of turmeric and curcumin in lowering blood lipid levels in patients with cardiovascular risk factors: a meta-analysis of randomized controlled trials. Nutr J., 2017, 16, 1, 68.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.